Fit blijven met een lichamelijke handicap: Dit moet je weten

May 1, 2023

Een lichaamsbeperking hoeft jouw fitheid niet in de weg te staan. In feite is het heel goed mogelijk om fit te blijven, zelfs als je te maken hebt met een fysieke handicap. Het is natuurlijk wel belangrijk om te weten hoe je het beste te werk kunt gaan. In deze blogpost bespreken we daarom enkele belangrijke dingen die je moet weten als je fit wilt blijven met een lichamelijke handicap.

 

Start door de mogelijkheden te verkennen

Een lichamelijke handicap betekent niet dat je helemaal niets kunt doen. Het kan vaak worden aangepakt door je levensstijl aan te passen. Begin daarom eerst door de sport- en fitnessopties te verkennen die er zijn voor mensen met een handicap. Er is vast een sport die bij jou past, of dit nu zwemmen, atletiek, rolstoelbasketbal, tafeltennis of een andere sport is. Kijk ook eens op www.huka.nl voor meer informatie!

 

Werk samen met een specialist

Bij de meeste mensen met een lichamelijke handicap is er sprake van bepaalde fysieke beperkingen, die bepaalde soorten oefeningen vereisen. Werk daarom samen met een specialist die bekend is met de mogelijkheden en beperkingen die bij jouw handicap komen kijken. Een goede fysiotherapeut, personal trainer of sportcoach kan je helpen om een geschikt plan op te stellen dat bijdraagt aan jouw fitheid.

 

Stel realistische doelen

Het is belangrijk om realistische doelen te stellen wanneer je werkt aan het verbeteren van je fitheid. Dit geldt in het bijzonder voor mensen met een lichamelijke handicap. Het is niet realistisch om te verwachten dat je na een paar weken van inspanning atletisch wordt. Stel daarom kleine doelen, zoals het verbeteren van je uithoudingsvermogen, het opbouwen van spierkracht of het verliezen van lichaamsvet.

 

Houd je motivatie vast

Fit worden en blijven is niet gemakkelijk, zelfs niet als je geen lichamelijke handicap hebt. Het is belangrijk om je motivatie op de lange termijn vast te houden. Let op kleine overwinningen die je onderweg behaalt, zoals het doen van een extra sit-up of het aanleren van een nieuwe yoga pose. Beloon jezelf als dat kan en omring jezelf met ondersteunende vrienden en familie. Zo blijft je motivatie op peil.

https://www.huka.nl/
Inhoudsopgave

Gerelateerde Blog

Laatste Blog

Had je deze artikelen al gelezen?

1.

2.

3.

4.